• Buscando...

Notícies

Una passejada per la història del patrimoni ferroviari de Mallorca

26/03/2016 00:00h
Foto noticia

L’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, la Fundació Ferrocaib i els Amics del Ferrocarril de les Illes Balears (AAFIB) han obert avui dematí les portes de les cotxeres de l’antiga estació del tren de Son Carrió, on s’ubicarà el futur Museu del Ferrocarril, per donar a conèixer a la població el patrimoni mòbil del ferrocarril de Mallorca.

El president de l’AAFIB, Miquel Àngel Riera, ha estat l’encarregat de descobrir al visitant la història del ferrocarril a Mallorca. A l’entrada, una màquina de vapor duita de Portugal en record de les 43 màquines de vapor que circulaven per les vies de Mallorca. Totes les màquines de vapor mallorquines van ser desballestades i fuses. El vapor a Mallorca es va tancar l’any 1964.

Tal vegada la peça més important que el visitant ha pogut veure avui dematí ha estat el furgó correu que es va salvar del foc l’any 1970. “Aquest vagó es va poder reconstruir gràcies als esforços del voluntariat i avui és una peça única a tot Espanya”, assenyala el president de l’AAFIB, Miquel Àngel Riera. Es tracta d’un cotxe correu de segona classe. Disposa d’un departament de correus i dos departaments de viatgers, als quals s’accedia per portells laterals. Té una capacitat per a unes 16 persones. No té passadís interior que comuniqui els diversos departaments i aquesta comunicació es feia mitjançant uns estreps correguts situats a l’exterior. Aquest furgó fou construït íntegrament de fusta, així com la seva estructura, llevat dels rodaments. El seu pes és de de 5.200 quilograms. Per la tipologia, des de l’AAFIB afirmen que aquest cotxe va ser adquirit per Ferrocarrils de Mallorca a finals de la dècada de 1870 a la casa britànica Swansea Wagon Co, de Cardiff. La companyia disposava de 54 vehicles d’aquest tipus.  Aquest cotxe prestava servei a la companyia arrossegat per les locomotores dièsel Creusot, que circulaven a partir de 1959. Les darreres circulacions de cotxes d’aquest tipus es produïren el 1967, coincidint amb el tancament de la línia de Santa Maria a Felanitx, que va veure passar el darrer tren el 31 de desembre de 1967, segons ha explicat Leonardo Baldovino, secretari de la Fundació Ferrocaib.

A les cotxeries de Son Carrió, també s’han mostrat dues peces més reconstruïdes d’acord amb els plànols originals: un vagó de càrrega i un cotxe de passatgers de tercera classe.

Riera ha recordat que fa unes setmanes que el futur Museu va recuperar la darrera peça original que es guardava dels Ferrocarrils de Mallorca i que és el cotxe de passatgers de la marca Carde-Escoriaza, que feia el trajecte Palma-Artà.

La Fundació Ferrocaib i l’AAFIB han aprofitat la visita per reivindicar, una vegada més, “la creació d’un museu actiu que compti amb una línia de tren funcionant i que vagi des de l’estació de Sant Miquel a Son Carrió i fins a la de Sant Llorenç des Cardassar”, en paraules de Leonardo Baldovino, secretari de la Fundació del Ferrocaib. Baldovino ha estat el guia dels cinc torns de visitants que avui s’han realitzat a les cotxeres de Son Carrió, i per on han passat més de 300 persones. Molts dels visitants han descobert, per primera vegada, el ric patrimoni de la nostra història ferroviària.

El batle de Sant Llorenç, Mateu Puigròs, a més de posar en valor la tasca que realitza tant la Fundació Ferrocaib com l’AAFIB, ha destacat que “part de la recuperació dels trens s’ha fet en convenis de col·laboració amb la Fundació Estel de Llevant, contribuint així a la inserció laboral d’aquests al·lots”.

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per a prestar els nostres serveis i analitzar l’activitat del web amb la finalitat de millorar el seu contingut. Si selecciona el botó o tanca aquest baner autoritza la instal·lació de cookies d’anàlisi per aquest fi. Pot rebutjar les cookies mitjançant la configuració del seu navegador. + info. a la nostra Política de cookies. Llegir més