• Buscando...

Notícies

WAYS OF WORDS. Mallorca literària

07/10/2015 00:00h

Fa uns dies que a la plaça de l'Església de Sant Llorenç hi ha un nou element. Aquest forma part d'un projecte cultural on l'escenari és l'illa de Mallorca.

El projecte WAYS OF WORDS és una iniciativa pròpia del Consell de Mallorca a través de la Fundació Casa Museu Llorenç Villalonga, Pare Ginard i Blai Bonet, i s’emmarca en l’àmbit territorial de Mallorca. Una iniciativa innovadora, tant en el seu plantejament com en els recursos que articula, que pot funcionar com a capítol inicial en un macroprojecte de més ampli abast, que connecti la literatura dels nostres indrets amb les d’altres, creant una àmplia xarxa de camins de la paraula.

WAYS of WORDS. Mallorca Literàriaés un projecte de turisme cultural que pretén posar el focus d’atenció en els valors invisibles del nostre territori, especialment pel que fa a la literatura que es relaciona amb l’illa i que la configura culturalment. El projecte té el seu àmbit d’acció a Mallorca, territori reconegut pels seus atractius com a destinació turística internacional. Tanmateix, lluny d’aprofundir en els valors que han convertit Mallorca en destinació de viatgers d’arreu del món -essencialment el binomi sol i platja-, el projecte planteja la necessitat i també l’oportunitat d’actuar per posar en valor i fer visibles alguns elements del patrimoni intangible que són essencials en la configuració del territori com a paisatge cultural. 
El projecte ha sorgit per complementar l’oferta turística mallorquina amb la nostra cultura, reivindicant el valor de la nostra literatura i enriquint l’experiència de coneixement de l’entorn, aprofitant els recursos tecnològics que els darrers anys estan tant a la nostra disposició. 
L’objectiu principal és accedir a un coneixement més complet de l’illa: un coneixement que combini patrimoni tangible i intangible, i que faci entenedor allò que la mirada troba. Completar l’experiència de visita a l’illa i la seva comprensió cultural/identitària. La literatura és canalitzadora de múltiples veus, pensaments i concepcions, emissora de continguts que es connecten amb la geografia, amb l’etnografia, el paisatge, l’antropologia, la història... 
El projecte proposa fer que el visitant pugui “sentir la veu de Mallorca”, que és una veu fonda connectada a totes les capes de substrat cultural que han niat a l’illa. Aquesta “veu en off va oferint un ventall de textos, autors i històries molt diverses: la literatura esdevé element transmissor de primer ordre, com a gran corpus en el qual cristalitza tot allò que forma part de l’illa: les ficcions i històries, les llegendes, la sensibilitat i la idiosincràsia dels habitants, els paisatges que romanen fixats, els usos i costums dels indrets, l’artesania a través de processos i productes que expliquen un estil de vida...

ESTRUCTURA DEL PROJECTE

El projecte ha estat estructurat entorn a un seguit de conceptes clau:

QUOTES: Són els textos literaris escollits, que volem fer presents i visibles en el territoris. Cada quote adquirirà presència en el territori a través d’un element de senyalització física que s’instal•larà en l’indret amb què esta relacionat. Les quotes apareixeran en l’idioma originari de la seva creació. 
PLACES: Són els llocs literaris, que es relacionen amb la literatura per diverses circumstàncies possibles: indrets visitats i/o descrits pels autors, referits o recreats en les obres, identificats en l’imaginari col•lectiu com a espai llegendari o mític. En la fase inicial del projecte s’han identificat 70 places, associats cadascun dels quals a una quote, que seran senyalitzats. 
HOMES: Són els espais museístics i culturals de contingut específicament literari, que serveixen com a quarters generals del projecte. Ways of Words, com a projecte de promoció cultural i turística, pretén servir a la promoció d’aquests equipaments culturals i donar a conèixer la xarxa de museus literaris homes que configuren la Mallorca literària. Les Homes constitueixen el punt d’inici de cadascuna de les rutes, cosa que permet que aquests espais assumeixin alhora el rol de suport logístic i promocional del projecte. 
WAYS: Són els camins literaris que tracen els places, interconnectats. En la fase inicial del projecte s’han traçat 7 ways, que recorren de manera prou extensa la geografia de Mallorca. Els traçats han estat realitzats amb criteri temàtic i/o geogràfic, a fi de construir 7 recorreguts coherents i factibles.

WAYS OF WORDS articula els següents recursos, per aconseguir els seus objectius de visibilitzar el patrimoni literari i fer accessibles els seus continguts a residents i visitants:

Recursos de senyalització : les cites literàries ocuparan el seu lloc, es faran visibles en l’entorn al qual fan referència, a través de senyalització in situ arreu del territori. Aquesta senyalització ha estat dissenyada d’acord amb la idea d’aconseguir el difícil equilibri entre visibilitat i no-invasibilitat. S’ha comptat amb assessorament d’experts de Patrimoni del Consell de Mallorca. Inclouran: citació del text seleccionat en versió original, citació sintètica, Informació bàsica: autor i obra de la cita, logotip del projecte,i de les entitats responsables, QR per accedir al web del projecte (amb informació sobre els recursos de guiatge disponibles) i, finalment, un dispositiu iBeacon allotjat en l’interior de l’estructura de la senyalització que permetrà als usuaris de l’APP descarregar a través de tecnologia bluetooth tots els continguts associats a cada place.

APP (aplicació mòbil) : En el marc del projecte s’ha dissenyat l’APP per a dispositius mòbils “WOW!Mallorca”, un recurs a través del qual els usuaris puguin accedir a continguts específics relacionats amb cadascuna de les quotes i els places que estan senyalitzats. 
L’APP “WoW” oferirà els continguts del projecte en quatre idiomes: català, castellà, anglès i alemany. És important destacar alguns aspectes en relació al disseny i funcionalitat de l’APP: 
- Incorporació de Realitat Augmentada com a tecnologia puntera que s’incorpora a l’àmbit del turisme cultural amb èxit, ja que permet oferir a l’usuari noves oportunitats de descoberta i interacció amb l’entorn. 
- Descàrrega de continguts vinculada a la proximitat a cada place, de manera que l’APP constitueix un recurs divulgatiu virtual que estimula la realització del viatge real i la visita in situ de cada indret. 
Per a cada place, l’APP inclourà un vídeo de 2-3 minuts amb lectura de la cita escollida. La lectura serà a càrrec d’alguna persona propera a la figura de l’autor, relacionada amb l’indret, etc. 
Un altre punt molt interessant son les recomanacions d’interès: llocs a visitar, elaboracions a tastar, paisatges per descobrir, detalls a observar... 5 recomanacions específiques a l’entorn de cada place. 
L’APP, disponible en versions IOS i Android, i comercialitzada a través de les corresponents plataformes.

Aquest lloc web fa servir cookies, si roman aquí accepta el seu ús. Lletgir més